Εδώ και αρκετά χρόνια από την εποχή που ήταν υπουργός παιδείας ο κ.Αρσένης γίνεται συνεχώς κουβέντα για το εκπαιδευτικό σύστημα.Τις τελευταίες μέρες ο τωρινός υπουργός παιδείας κάνει λόγο για μη-κερδοσκοπικά ιδρύματα που δεν θα χρηματοδοτούνται από κράτος.
Χτες,στα ΤΕΙ Αθηνών και Πειραία δεν έγιναν οι προεδρικές εκλογές,λόγω επεισοδείων.Προσωπικά,δεν θεωρώ ότι η βία δεν είναι λύση στα προβλήματα που δημιουργούν οι εκάστοτε υπουργοί παιδείας με τις δηλώσεις τους και τους χειρισμούς τους.Όμως,οι δημοκρατικές διαδικασίες στην πραγματικότητα υπονομεύονται από τις μεγάλες παραταξιακές δυνάμεις και έχουν εξευτελιστεί,τις οποίες δεν βολεύει να λυθεί το πρόβλημα τις παιδείας.
Το πρόβλημα στη ανώτατη παιδεία λύνεται αρκετά εύκολα,χώρις πολλές αμπελοφυλοσοφίες.Πρώτον,πρέπει να μην υπάρχουν αντιπρόσωποι κομματικών παρατάξεων αλλά μέσα στο κάθε ίδρυμα να έχουν τη δυνατότητα οι φοιτητές ανάλογα με τα πολιτικά τους πιστεύω να αυτοοργανωθούν και να δημιουργήσουν τις δικές τους παρατάξεις.Έτσι,θα κοπεί ο ομφάλιος λώρος μεταξύ κομμάτων και φοιτητών.Δεύτερον,η χρηματοδότηση είναι ίσα ίσα για να υπολειτουργούν τα ιδρύματα,οπότε πρέπει να βρεθούν πόροι.Το θέμα είναι ποιος θα ψάξει για αυτούς τους πόρους και από ποιους θα είναι?Η εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου που υπάρχει μόνο για τις δημόσιες εξαγγελίες?΄Η μήπως οι καθηγητές και οι φοιτητές (άμεσα ενδιαφερόμενοι)σε συνεργασία με ιδιώτες και με δημόσιες φορείς (δημόσιες επιχειρήσεις και κρατικοί οργανισμοί)?
Προσωπικά,με ενοχλεί αρκετά να μην μπορεί ένα ίδρυμα να διαχειριστεί κάποιο κεφάλαιο,ώστε να βελτιώσει τη λειτουργία του και τη ποιότητα σπουδών που προσφέρει στους φοιτητές του.Επειδή είναι αναγκασμένο να εξαρτάται από τη διαχείριση των κονδυλίων του υπουργείου.Βεβαίως,πρέπει το κράτος να ενισχύει οικονομικά τα δημόσια ιδρύματα,αλλά το θέμα είναι πως μπορεί ένα δημόσιο ίδρυμα να οργανωθεί διοικητικά και οικονομικά,ώστε να μην είναι εξαρτημένο από την πολιτική στρατηγική της εκάστοτε κυβέρνησης?
Αν κάποιος μου πει ότι δεν υπάρχουν χρήματα για την παιδεία,προφάνως είναι ηλίθιος και ψεύτης.Ηλίθιος διότι θεωρεί ότι θα τον πιστέψω.Ψεύτης,διότι υπάρχουν χρήματα,αλλά το θέμα είναι που πάνε,λόγω κακοδιαχείρισης του κρατικού προυπολογισμού.Παραδείγματος χάρειν,ας μην δώσουν μεγάλα κονδύλια στην ΕΡΤ ή στις αθλητικές ομοσπονδίες για κάποιο διάστημα,τότε θα μαζευτούν αρκετά λεφτά να καλύψουν τις οικονομικές ανάγκες των ιδρυμάτων.
΄Ολοι οι πολιτικοί σε δηλώσεις πριν τις εκλογές μιλάνε για ανάπτυξη,εννοώντας τα κονδύλια για τα δημόσια έργα.Αυτό σημαίνει ανάπτυξη?Να επενδύουμε σε εταιρίες(ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου) που θα κάνουν δημόσια έργα?΄Η να επενδύουμε στην παιδεία,δηλαδή σε νέα πρόσωπα,τα οποία θα μπορέσουν στο μέλλον να προσφέρουν πραγματικά στη χώρα μέσα από τις γνώσεις τους και από την εργασία τους.
Σε σχέση με τον χαρακτήρα των ιδιωτικών ιδρυμάτων που προτείνει η κυβέρνηση,υπάρχει μη-κερδοσκοπικό ίδρυμα,δηλαδή να μην έχει σκοπό το κέρδος?Πως είναι δυνατόν?Θα φαλιρίσει ο ιδιώτης που θα το διαχειρίζεται για να το συντηρήσει!!!΄Η μήπως θα του τα δώσει ένα μαγικό κρατικό χέρι?
Το θέμα της υποβάθμισης της δημόσιας παιδείας είναι εμφανές εδώ και χρόνια.Ο λόγος είναι όχι τόσο οι γνώσεις που αποκτάει ο κάθε φοιτητής ή μαθητής,αλλά ο τρόπος που θα αποκτηθούν για να δημιουργήσουν ένα σύνολο συνειδητών πολιτών.Θα αναφέρω το παράδειγμα του Albert Einstein,ο οποίος με επιστολή του στο πρόεδρο Ρούζβελτ,τον απέτρεπε να κάνει χρήση ατομικής βόμβας στο Β'Παγκόσμιο Πόλεμο.Αυτό είναι ένα δείγμα ενός ανθρώπου που είχε επίγνωση του ρόλου του στο κοινωνικό σύνολο.΄Ομως,για να αναπτυχθεί σωστά η συνείδηση ενός ανθρώπου γίνεται μόνο μέσα από τη σωστή εκπαίδευση από μικρή ηλικία και ανεξάρτητα το μελλοντικό του ρόλο στην κοινωνία.